کد مطلب:295936 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

حدیث 03


ابن شهرآشوب می گوید: در بعضی از كتابها آمده كه «راحیل» در بیت المعمور در میان جمعی ار اهل آسمانهای هفتگانه خطبه ی (ازدواج فاطمه با علی علیهماالسلام) را چنین خوانده:

«الحمد لله الاول قبل اولیه الاولین، الباقی بعد فناء العالمین، نحمده اذ جعلنا ملائكة روحانیین، و بربوبیته مذعنین و له علی ما انعم علینا شاكرین. حجبنا من الذنوب، و سترنا من العیوب، اسكننا فی السماوات، و قربنا الی السرادقات، و حجب عنا النهم للشهوات، و جعل نهمتنا و شهوتنا فی تقدیسه و تسبیحه. الباسط رحمته، الواهب نعمته. جل عن الحاد اهل الارض من المشركین، و تعالی بعظمته عن افك المحلدین.»

- حمد برای خدایی كه اول است قبل از اولیت اولین، و باقی است بعد از فنای عالمیان، او را حمد می كنیم چون ما را ملائكه روحانی قرار داد، و به ربوبیتش اقرار داریم، و او را به واسطه نعمتهایی كه به ما عطا نمود شاكریم، ما را از گناهان محجوب نمود، و از عیوب پوشیده و محفوظ داشت، و مكانمان را در آسمانها قرار داد، و به پرده سرا نزدیكمان نمود، و میل به شهوات را از ما محجوب داشت، و میل ما را در تقدیس و تسبیح خود قرار داد، خدایی كه رحمتش را گسترده و نعمتش را ارزانی است، منزه است از كفر مشركین اهل زمین، و بلند مرتبه است به واسطه عظمتش از دروغ بستن بی دینان.

سپس بعد از گفتن كلامی چنین ادامه داد:

«اختار الملك الجبار، صفوه كرمه، و عبد عظمته، لامته سیده النساء، بنت خیر النبیین، و سید المرسلین، و امام المتقین، فوصل حبله بحبل رجل من اهله و صاحبه، المصدق دعوته، المبادر الی كلمته، علی الوصول بفاطمة البتول، ابنة الرسول.» [1] .


- خداوند جبار اختیار نمود برگزیده ی كرم و بنده ی عظمتش را، برای بنده خود و سیده زنان، دختر بهترین انبیاء، و سید مرسلین و امام متقین، پس خداوند ریسمان آن نبی را به ریسمان مردی از خانواده آن پیامبر و یاور او وصل نمود، كسی كه دعوت او را تصدیق كرد، و برای اجرای سخنان او اقدام كرده، و او علی علیه السلام است، كه به فاطمه بتول علیهاالسلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیوند خورده است.

و نیز در روایت آمده كه: جبرئیل از جانب خداوند متعال بعد از آن خطبه، این كلام خدای- عزوجل- را نقل كرده:

«الحمد ردائی، و العظمه كبریائی، والخلق كلهم عبیدی و امائی زوجت فاطمة امتی، من علی صفوتی، اشهدوا ملائكتی.» [2] .

- حمد ردای مخصوص من است، و عظمت، بزرگی و سیطره ی من است، و مخلوقات همگی بندگان و كنیزان من اند. به تزویج درآوردم فاطمه علیهاالسلام بنده ام را، برای برگزیده ام علی علیه السلام، ای ملائكه من شاهد باشید.


[1] بحارالانوار، ج 43، ص 110.

[2] بحارالانوار، ج 43، ص 110.